Сън по никое време – що е и защо е?


От личен опит и от научни експерименти е станало ясно, че когато човек е недоспал, той не функционира много добре. Редица изследвания показват, че липсата на сън има негативен ефект върху производителността и способността за учене – забавя се времето за реакция, паметта отслабва, концентрацията отива на кино, а съвсем наскоро бе установено1, че мозъкът буквално започва да се самоизяжда, когато не е отпочинал
добре.

Можем да си представим извънредния сън като аналог на междинната закуска – неговото предназначение е да изкараме времето между основните спанета като нормални хора и да компенсира за недостатъчното количество нощен сън.

Съществуват различни препоръки и мнения относно стандартната продължителност на една сесия дневен сън, но едно е сигурно – той е в пъти по-кратък от нощния. Тази краткост
отчасти е обусловена от практически съображения, но зад нея стои и разбирането, че не е добра идея да изпадаш в дълбок сън, който не можеш да довършиш.

Сигурно сте наясно, че сънят протича в цикли, които се състоят от отделни фази. Един пълен сънен цикъл обикновено трае между 100 и 120 минути, като фази 1 и 2 от него представляват т.нар. лек сън. Проспиването на тези първи фази и попадането в дълбок сън, но недовършването на пълния сънен цикъл може да доведе до изпадането в т.нар. сънна инерция – нещо, за което може би не сте чували, но много добре познавате. Това е усещането за пълна мизерия, нищета и тотална недоспалост, с което се събуждате след едночасова дрямка.

Кратките поспивания (10-30 минути), от своя страна, оказват непосредствено ободряващо действие, без да водят до съкрушаваща тялото и духа сънна инерция. Те са идеален начин да наваксаме след безсънна нощ и в експериментални условия е демонстрирано2, че могат да неутрализират хормоналните изменения и други неблагоприятни последици, които се свързват с недоспиването.