6 СТРАННИ ПРИЗНАЦИ, ЧЕ ИМАТЕ НЕДОСТИГ НА ЖЕЛЯЗО
6 СТРАННИ ПРИЗНАЦИ, ЧЕ ИМАТЕ НЕДОСТИГ НА ЖЕЛЯЗО


Дефицитът на желязо е често срещан проблем - и странни неща могат да се случат с тялото ви, когато не получите достатъчно.
Желязото е едно от най-важните хранителни вещества във вашата диета, тъй като помага на различни протеини да доставят кислород на тялото ви - но истината е, че голяма част от света не получава достатъчно от този основен минерал.
"Дефицитът на желязо е най-разпространеният недостиг на микроелементи в
световен мащаб", обяснява Кели Прийчет, доктор на науките, асистент по спортно хранене в университета в Централен Вашингтон. Всъщност, според Световната здравна организация почти половината от 1,62 милиарда случая на анемия в света - състояние, характеризиращо се с липса на здрави червени кръвни клетки - се обръща към дефицит на желязо. 
Според Националния институт по здравеопазване това означава, че повечето американци не би
трябвало да изпитват прекалено много трудности при получаването на достатъчно количество желязо чрез диета, която включва продукти от животински произход, като червено месо, риба, птици. Недостигът на желязо е голямо безпокойство и се проявява главно при бременни жени, малки деца, жени с тежки периоди, хора, които често даряват кръв и вегетарианци или вегани. 
Все пак, приблизително 10 милиона души в Съединените щати имат недостиг на желязо, според проучване направено през 2013 г. и това е много по-често при жените, отколкото при мъжете. Истинският недостиг на желязо се проявява на три етапа, като най-тежката е анемията на желязо-дефицит, състояние, при което в организма ви няма достатъчно желязо, за да се създаде хемоглобин, протеин, който отговаря за доставянето на кислород в тъканите ви, казва Причет. Това води до намаляване на броя на червените ви кръвни клетки, което обикновено води до умора, замаяност, бледа кожа или задух. Вашето тяло може да направи някои доста странни неща, когато сте със силен недостиг на желязо. Отвъд обичайните симптоми, тук са шест необичайни признаци за недостиг на желязо, за които да внимавате - и по-точно как да се уверите, че получавате достатъчно от него.
           Имате странни желания за неща, които не са храна ?
Ако сте яли мръсотия като дете, може да сте имали недостиг на желязо. Докато изследователите все още се опитват да разберат защо хората с тежки железни недостатъци често се интересуват от нехранителни продукти като мръсотия, глина, царевично нишесте, бои, чипс, картон и почистващи препарати. Състоянието се нарича пика и трудно се улавя, главно защото хората се срамуват да признаят, че имат тези странни пристрастявания. Това обикновено се случва при малки деца или бременни жени, но някои случаи показват, че и възрастните хора могат да изпитат пика. Ако имате недостиг и страдате от този нехранителен глад, увеличаването на приема на желязо може да помогне.
Ноктите ви са крехки или вдлъбнати
Въпреки че, може да изглеждат несвързани с останалата част от тялото ви, ноктите ви всъщност могат да кажат много за вашето здраве. Заедно със слабите и крехки нокти, вдлъбнатите нокти, наричани също койлонихия, могат да бъдат показателни за основен железен проблем. 
Вътрешността на ноктите ви се образува отток, оставяйки ви с нокът с форма на лъжица. Тъй като вдлъбнатите нокти могад да бъдат причинени и от травма (като заседнал някъде пръст), излагане на разтворители на основата на петрол и други последици,и за това Американската академина на семейните лекари препоръчва, лекарите да направят кръвен тест за желязодефицитна анемия, когато няма очевидни причини за вдлъбнатите нокти.
Устните ви са сухи и напукани  
Благодарение на суровите зими, сухата стая или навикът да облизвате устните си, почти всеки знае болката от напуканите устни. Но хората с недостиг на желязо може да се запознаят с определен тип напукване, наречен ъглов хейлит, който засяга ъглите на устата. Тези напукани ъгли могат да затруднят храненето, усмивката или дори викането. В изследване на 82 души с ъглов хейлит, изследователите установили, че 35% от тях са имали недостиг на желязо. В тези случаи, третирането на ъгловия хейлит по своему - да речем, с крем или мехлем - няма да помогне. Трябва да лекувате основния дефицит на желязо, за да не се връща отново и отново.
Краката ви никога не се чувстват спокойни
Ако някога сте сядали на стол и постоянно сте имали нужда да мърдате краката си, то тогава имате представа какво е да имаш синдром на неспокойните крака, само където хората с този синдром се чувстват така постоянно. Лекарите все още не са напълно сигурни какво причинява това състояние, но някои изследвания показват, че ниските нива на желязо може да са основен проблем. Всъщност, едно проучване на 251 пациенти с желязодефицитна анемия през 2013 г. заключи, че разпространението на синдрома на неспокойните крака е било близо 24% (или девет пъти) по-високо от нормалното. 
Езика ви е особено подут
Друг не толкова очевиден симптом на железен дефицит е атрофичният глосит, известен също като подут и нежен език. Езикът ще се разшири до точката, в която обичайните подутини по повърхността изчезнат, за да изглеждат гладки. Подуването може да причини проблеми с дъвченето, преглъщането или говоренето. В изследване на 75 души с желязодефицитна анемия през 2013 г. изследователите са установили, че близо 27% от тях са имали атрофичен глосит, заедно със сухота в устата, усещане за парене и други проблеми засягащи оралното здраве.
Вие непрекъснато желаете лед 
Пристрастяването ви към лед е специфична форма на пика, наречена пагофагия, според серия от доклади, публикувани в списанието „Pediatric Hematology and Oncology“ и това е един от най-честите симтоми на тежък дефицит на желязо. Въпреки че причините за тази жажда са неясни, някои експерти смятат, че дъвченето на лед увеличава бдителността при хора с недостиг на желязо (които обикновено са бавни и уморени) или че успокояват подутите си езици. 
Как да получите достатъчно желязо

Ако сте проверили някои от горепосочените симптоми, може да е време да се обърнете към Вашия лекар - просто имайте предвид, че това са само странните признаци, свързани с дефицита на желязо. Ако сте забелязали, че сте по-уморени от обикновено, се мъчите да си поемете дъха, когато се качвате на стълби или упражнявате, замайвате или често се чувствате слаби, нивата на желязо може да са ниски. Ако сте попаднали във високорискувата група или подозирате, че не приемате достатъчно желязо, посъветвайте се с вашия лекар да направи кръвен тест. Не се чудете докато не потвърдите недостига: използването на хапче с прекалено много желязо може да бъде опасна, тъй като може да причини неприятни странични ефекти, като болка в стомаха, повръщане, запек или дори сериозни здравословни проблеми като чернодробно увреждане, казват от националния институт по здравеопазване.
Междувременно се уверете, че сте заредили храни, богати на желязо. Жените на възраст между 19 и 50 години трябва да се стремят към най-малко 18 милиграма на ден (27 милиграма, ако сте бременна), докато мъжете могат да се придържат към 8 милиграма. Можете лесно да промъкнете в приема си, когато ядете продукти на животинска основа като стриди, говеждо месо, риба и пиле.
Свържете ги с храни, богати на витамин С (като здраво стискане на лимон в салатата), за да увеличите абсорбцията, казва Причет. Ако пиете кофеин, опитайте се да отложите чашата си с един час преди ядене, тъй като кафето и чаят са показали, че значително намаляват способността ви да приемате желязо, казва тя.
Ако сте веган или вегетарианец, тъй като тялото ви по-лесно поглъща желязото в месото, трябва да консумирате 1,8 пъти повече препоръчителната дневна стойност, когато се придържате към растенията. Това увеличава до 32 милиграма на ден за повечето жени. Тези храни, които съдържат повече желязо от говеждото месо (като боб, листни зеленчуци и дори тъмен шоколад), са добро място за начало.