Стимулиране на речта при децата


Всеки родител мечтае детето му да проговори бързо, а речта му да е правилна и красива. Как може да помогне на детето си в този важен етап от негово развитие? Предлагаме ви няколко прости техники, някои от които вероятно вече използвате, съзнателно или интуитивно.Пейте песни през деня-oще от първите месеци на вашето бебче е изключително важно да му пеете песни. Пеенето обеденява думи, тяхното значение и ритъм в
едно и това е точно онова, от което детето има нужда, за да развитие хармонично речта си.
Освен това песните на мама или друг близък човек, често се пеят в близост до детето, и то вижда движението на устните, промяната в  изражението на лицето и т.н. Всичко това допринася за цялостното възприемане на мелодия, ритъм и думи.
Много е важно възрастните да изпълняват сами, а не да пускат запис на песнички. Дори да не
умеят да пеят, само изричането на думите бавно и в ритъм е достатъчно полезно.  
Говорете на детето като на възрастен:
Много преди да настъпи активният период на речта, у детето се формира обща представа за това какво е реч и какво е родния език. Това е естествен процес, предвид  факта, че то чува речта ни всеки ден - как комуникираме помежду си, пеем песни или говорим по телефона.
Много е важно да говорите както в присъствието на детето, така и на него самия, дори да изглежда, че все още не разбира нищо. Нека речта ви да бъде достатъчно проста и достъпна, но в същото време да е правилна, така както говорите и с възрастен. Не се опитвайте да опростявате думите и да ги заменяте с бебешки еквиваленти, защото в бъдеще ще ви се наложи да учите детето наново на "пълни" думички.
Разигравайте диалози между играчките:
Дори и за най-малките деца можете да използвате тази техника и да разигравате в негово присъствие диалози с играчки. Привлечете вниманието на детето, вземете дадена кукла и кажете:
- "Здравей, кукла! Как се казваш?- "Казвам се Мими."- "Здравей, Мими! А аз съм майката на Ани. "- Здравей, майка на Ани! А кой е този?- "А това е моят приятел синьото мече."
По този начин можете да създадете малък диалог между куклата и детето, да включите друга играчка или някой близък. Разговорът  трае кратко време, но детето има възможност да се порадва, че куклата внезапно е оживяла. Тази техника помага да се разнообразя игрите, като същевременно  включва детето в тях и му показва как се съставя диалог.
Наблегнете на игри, които развиват фините двигателни умения:
Фините двигателни умения се изразяват в контролирането на най-малките и фини мускулчета в нашето тяло – като движенето на пръстите на ръцете и захващането на предмети с тях.
Човешкият мозък е така устроен, че областите, които са отговорни за движението на ръцете и за речта са в непосредствена близост и тяхното развитие е тясно свързано.
Следователно, развитието на фини двигателни умения, е един от важните компоненти за развитието на говора. За да спомогнете за по-бързото проговаряне на вашето дете е препоръчително да наблегнете на игри като:
игри, в които детето държим малки предмети ( като хартиени снежинки)рисува с пръстимоделира или апликирасвирене на клавирни инструментил
Съчинявайте собствени стихчета:
Съчиняването на собствени стихчета е много лесна и полезна техника. Тя ще ви помогне не само да развиете речта на детето, но и да го предрасположите към  игра, да го примамите и привлечете вниманието му в точното време. Ако, например, се подготвяте да рисувате и наливате вода в чашка, можете да изпеете: "Ще отида аз сега, вода за четките да донеса". Или на разходка: "Както Сашко си вървя, с кученце.Не забравяйте за игрите с пръсти
Игрите с пръсти - са един от вариантите за развитие на фините двигателни умения, но в комбинация с забавни рими, които могат да бъдат добра помощ при развитието на речта. Тези  игри са забавни за детето, като същевременно сериозно развиват много умения, които са полезни за усвояването на езика - движения на ръцете, внимание, реакция, ритъм и най-важното - желанието да общува с възрастен по време на игра.
Такава примерна игра е:
„Пиу, пиу, Вранке, къде ходиш, Вранке? На попа на гости. Какво прави попа? Пиеше,ядеше.  Аз му поисках, пък той не ми даде. И аз казах: Фър!“
Това разбира се не са единствените начини за стимулиране на детската реч, но са сред най-простичките и достъпни.