10 - те СУПЕРХРАНИ
10 - те СУПЕРХРАНИ


В днешно време всички са луднали по редица екзотични и чудодейни храни, които дават сила и дори лекуват. Някои от тях са чия, авокадо, кейл, киноа, амарант, коноп и прочие. Но повечето от тях се смятат за такива заради маркетинга и рекламата им. Аз ще ви представя 10 от най - популярните богати на витамини и хранителни вещества "СУПЕРХРАНИ", които са с потвърдени от науката качества. И така. Започваме подред.

ЗЕЛЕН
ЧАЙ

Вирее предимно в Азия. Отварата от листата му е наричана още вълшебна напитка и се смята за най - силния антиоксидант в света.Тя съдържа полифеноли, които чистят артериите от натрупването на плаки и предпазва от инфаркт и инсулт. Също така е полезна и за хората с диабет, тъй като понижава нивата на холестерола и кръвната захар. Чаят действа противовъзпалително и предизвиква
изхвърлянето на токсините от тялото. Също така контролира и теглото. Влияе добре и за красотата на човек - освежава кожата, придава здравина и блясък на косата.

БАДЕМИ

Те са богати на аминокиселини и стероиди и благодарение на това свалят високия холестерол и стимулират образуването на мускули. Също като зеления чай, регулират кръвната захар, което ги прави подходящо за диабетици. Витамин Е - то, на който са богати прави кожата сияйна и млада. Най - голяма е ползата от бадемите, ако ги накиснем за няколко часа във вода преди консумация. Те са с високо съдържание на фибри, ненаситени мастни киселини, омега - 3 и белтъчини. Също така на витамините Е и В2, както и на магнезий, желязо и манган. Освен, че притъпяват глада, което ги прави удачни за диети в умерени количества, разбира се, съставките, които се съдържат във външната им обвивка действат като имуностимулатори и водят до засилване на имунната система срещу грип и други вируси.

СОЯ

Соята е богата на качествен протеин храна. В нея се съдържа веществото изофлавон, което е доказано, че подпомага лечението на рака на простатата. Малко шепа соя на ден намалява и риска от сърдечно - съдови заболявания, тъй като води до понижаване нивата на холестерола в кръвта.

РОЗМАРИН

Освен подправка с дъхави иглички, розмаринът е и билка, която се е използвала преди много години от прабългарите под името гюлбюл. Той идва от Средиземноморието и в наше време е доказан неговият ефект срещу риска от инсулт и развитието на алцхаймер. В него се съдържат калций, желязо, витамин В6 и антиоксиданти. Това води до засилване на имунната система. Известен е и фактът, че облекчава мускулни болки и контролира метаболизма. Маслото от розмарин пък, действа добре на мозъка и централната нервна система. Също така успокоява мигрена, депресия, невралгия и цялостно укрепва изтощения организъм. Растението е полезно и при колит, чернодробни и чревни инфекции. Много известно средство е и срещу косопад, като в същото време и спомага за бързия растеж на косата.

ЯЙЦА

Яйцата съдържат един специален вид протеин, който спомага за изграждането на мускулите в човешкия организъм, което ги прави любими на бодибилдъри и хора занимаващи се активно със спорт. Известен факт е, че те засищат повече и за по - дълго от другите храни, а яйченият протеин се усвоява бързо и лесно от организма. Богати са на аминокиселини, които влияят върху укрепването и растежа на мускулите. Консумацията на едно яйце дневно е доказано, че подобрява скелетната мускулатура.

БАНАНИ

Бананите са богати на калий и консумирайки ги ние предпазваме сърцето си и нервната си система. Съдържат също витамин В6, който контролира метаболитните процеси и засилва имунитета. Действат добре на кръвното налягане и консумацията им в ранна възраст е доказано, че предотвратява  появата на астма в по - късен етап.Като добър източник и на витамин С те са полезни и в борбата срещу образуването на ракови клетки, както и за диабетици.  Действат добре на храносмилателната система и се препоръчват за лечение на диария и запек.

СПАНАК

Тази суперхрана е всеизвестно, че е богата на желязо, калий, калций, магнезий, витамини А и С и на много други хранителни вещества. Той предпазва от запушване на артерийте, рак на дебелото черво и на простатата. Минералните соли, които съдържа спомагат за крепване на костната система, подобряване на кръвообращението, понижаване на кръвното налягане и нивото на захарта. Супата от спанак е полезна при настинка и грип.

ТЛЪСТИ РИБИ

Тлъстите риби като сьомга, шаран, сардина, пъстърва, скумрия, риба тон са богати на омега - 3 мастни киселини и консумацията им води до намаляване риска от сърдечно - съдови заболявания и тромбози, а също така и до намаляване на кръвното налягане. Рибата е и източник на витамин В12, който спомага за концентрацията ни и увеличава способността ни да мислим и запомняме. Доказано е, че при жени, които консумират редовно риба и рибни продукти по - рядко се диагностицира рак на гърдата.

ПЪЛНОЗЪРНЕСТИ ХРАНИ

Те са задължителни за всяко здравословно меню. Това са овес, ръж, пшеница, царевица, просо и прочие. Употребата им води до намаляването на холестерола и кръвната захар, както и до повишаване на имунната система. Смята се, че диета  богата на пълнозърнести храни понижава риска от инфаркт и рак. Богатото им съдържание на фибри подпомага храносмилането и води до регулирането на теглото. . Съдържат също така сложни въглехидрати, витамини и минерали. Набавят на организма желязо, цинк, фосфор, магнезий, мед. Доказано ефективни са за лечение на полипи по дебелото черво.

ЧЕРЕН ШОКОЛАД

Черният шоколад е три пъти по - богат на антиоксиданти от млечния. Консумацията му води до намаляване на кръвното и риска от сърдечни болести и диабет. Той засилва снабдяването на мозъка с кръв и понижава кръвната захар, а също и предпазва кожата ни от вредните UV лъчи. Освен това помага в битката с мазнините и повишава настроението ни. Какво по - добро от това, когато десертът съчетава приятното с полезното.