Био храните в България


Избрах тази тема, защото е изключително нашумяла в последните години, а именно опазването на околната среда. Един от начините за това е консумацията на био храни. Преди всичко е важно да се уточни каква е разликата между био и небио продукти. Био храните идват от биологичното земеделие, при тяхното производство не се използват синтетични торове, пестициди, ГМО, хормони и антибиотици. Всичко се добива посредством естествените сезонни цикли.
Най-често био храните се бъркат с натуралните. В техния състав няма оцветители и консерванти, но няма изисквания за начина на тяхното производство, както при био храните. В България за етикета био се изисква 98% от теглото на продукта да е съставено от сертифицирани био съставки.
В нашата страна био културата не е особено разпространена.  От направеното излседване, може да бъде направен извод, че голяма част от младите хора са се
обърнали към здравословния начин на живот и по-конкретно към консумацията на био продукти. В анкетата именно те са повече от половината потребяващи този вид храна. Жените са по-заинтересовани от мъжете относно биологичните продукти, в това излседване 4/5 от анкетираните са именно жени. Половината от анкетираните и потребяващи био продукти живеят на семейни начала, около 1/3 са сами и имат повече време и стимул да обърнат внимание на храната за разлика, която консумират за разлика от женените, които не го правят. Тези, които нямат деца и потребяват органична храна са три пъти повече от тези, които имат деца в домакинствата си. Съгласно очакванията, купувачите на здравословни храни имат висока степен на образование и доход над средния за страната.
Повече от половината от респондентите купуват био храни повече от два пъти седмично, такава е и тенденцията този тип продукти да бъдат пазарувани все повече и по-често. Голяма част от потребителите са закупили био продукт преди повече от 3 години и след установената връзка в изследването се оказва, че именно те го консумират по-често от останалите, които са закупили биологична храна последната 1 година, но въпреки това е положителна информация, тъй като все пак са започнали да консумират био продукти независимо от причината.
Най-честите места от където се осъществяват покупките на органични храни са био магазините, супермаркетите, хипермаркетите и кварталните магазини. От преработените био храни най-предпочитани сред консуматорите им са млечни и зърнени храни, снаксове, яйца и десерти. Още едно твърдение, което доказва, че хората се стремят все повече да се хранят здравословно е ежедневно консумираната храна от тях. В това изследване в челната тройка са пресните зеленчуци и плодове, млечните и месните продукти. Все по-голяма част от потребителите се стремят да не ядат мазнини и пържени или замразени храни, предпочитат фрешовете и чайовете пред газираните напитки и натуралните сокове.
По отношение на информацията за произхода и естеството на зелените продукти, анкетираните са изключително добре запознати. Съгласни са, че био продуктите са сертифицирани, здравословни, с висока хранителна стойност, произведени с екологично чиста техника, която е в хармония с природата, без химически пестициди, торове и ГМО. 
За разлика от конвенционалните храни, при които един от водещите фактори е марката, при био храните явно не е така. Оказва се, че въпреки добрата информираност много голяма част от потребителите на този вид продукти не могат да назоват нито една марка, ако трябва да бъда конкретна това са повече от половината, купуващи този тип продукти. Следователно тезата на това излседване потвърдена.
А относно водещите причини за покупка на биологична храна най-високи оценки получават четири от тях. На първо място се нарежда факторът, отнесен към собственото здравословно хранене и това на семейството, на следващо място е високото качество на тези продукти, след това добрият им вкус и това, че са по-пресни. В никакъв случай водещите фактори не са модата на тези продукти в последните години и веганският начин на живот.
Бариерите пред потребителите за по-често закупуване са недостатъчните препоръки от познати, по-високите цени на био продуктите спрямо конвенционалните. Липсата на достъчен и разнообразен асортимент в магазините също е една от основните предпоставки за некупуването им.
Като основни проблеми могат да се изведат недостатъчната разпознаваемост на био марките и недостатъчната наличност и разнообразие на продукти по магазините. Също така е голяма разликата по отношение на добрата информираност на потребителите, но недостатъчно честата консумация на биологичните продукти. Проблем е, че семействата с деца не създават добри хранителни навици у подрастващите, които се хранят с „ junk food”. 
Билбордовете са пряк и въздействащ начин за предоставяне на информация на населението по отношение на биологичните храни. Необходимо е организирането на рекламни кампании, в които могат да се включат неправителствени организации. Финансирането може да се подпомогне и чрез европейски фондове.
В местните и национални радиа и телевизии също могат да се популяризират биологичните храни, в някои от съществуващите рубрики, които дават съвети за поддържане на човешкото здраве или лайфстайл предавания. Университетските телевизии също са подходящ форум за разпространение на знания сред младото поколение.
Друга възможност за осъществяване на масови информационни и промоционални кампании са големите вериги супермаркети, където могат да бъдат поставени информационни табла на самия вход за клиенти, така че те да забележат информацията за биологичните храни, изписана върху тях (например „Търси знака”, последвана от цветно изображение на логото за биологични продукти). Популяризирането може да се извърши и чрез обявяване на седмица на биологичните храни и посредством рекламните брошури на самите търговски обекти да се заостри вниманието на населението върху тези продукти.
Употребявате ли био храни, напишете в коментарите Вашето мнение по тази тема.