КАКВО ЩЕ СЕ СЛУЧИ С ТЯЛОТО ВИ, АКО ЯДЕТЕ КАРТОФИ ВСЕКИ ДЕН



1. Кратък исторически урок
През последните години картофената диета стана доста популярна. При нея хора ядат картофи всеки ден и отслабват значително, докато учените клатят глава и твърдят, че прекомерната консумация на картофи води до повишено кръвно... Къде е истината?

Родината на картофите е слънчевата Южна Америка, в която все още можете да откриете диви видове картофи. За първи път
картофите са култувирани около 8000 – 5000 г. пр. Хр. в Боливия. Горе-долу по същото време са одомашнени и котките.

2. Хранителни данни
Картофите са изградени предимно от въглехидрати, от умерено количество протеини и фибри, но не съдържат почти никакви мазнини. Тънките обелки на картофите са богати на калий, който е полезен за сърцето. Картофите съдържат и голямо количество от витамина B-6. Картофите съдържа
и голямо количество витамин С (около 45% от препоръчителния дневен прием се съдържа в един картоф), но голяма част от него се разгражда при висока температура, затова е по-добре да ядете сготвени, но необелени картофи. Картофите съдържа и много фибри, които са полезни за стомаха ви. Самите картофи не съдържат никакъв холестерол, но това зависи и от начина, по който са приготвени – ако ги приготвите с мазнина, така добавяте холестерол към ястието ви. За разлика от много други популярни въглехидратни гарнитури, сварените картофи засищат по-бързо и за по-дълго време, което може да доведе до отслабване в дългосрочен план.

3. Предпазни мерки
Понякога картофите могат да доведат до качване на тегло, особено ако са пържени или са придружени от мазни или вредни добавки. Хората с диабет също трябва да внимават с картофите, защото много видове имат висок гликемичен индекс. Но любопитното е, че студените картофи оказват с 25% по-малко влияние върху кръвната захар, отколкото топлите картофи. Най-добре е да не ядете неузрели картофи, защото те съдържат много соланин (вид естествена отрова на растението, която служи за защита) и нивата му не спадат при готвене. Понякога картофите са толкова вкусни, че често изяждаме повече, отколкото е нужно (особено ако става дума за чипс и пържени картофи). Следете размера на порцията ви и не преяждайте.