Моят град-Пловдив!


Пловдив е дал на България и света художници като Атанас Бакларов, Цанко Лавренов, Харалампи Тачев, Цветана Гатева-Симеонова, Георги Божилов - Слона; музиканти като Васил Бележков, Милчо Левиев, Асен Кисимов, Стойка Миланова, Александър Николов, Любомир Сагаев, Борис Христов и Панайот Пипков. Освен тях, Пловдив е създал и Станислав Семерджиев (сценарист), Крикор Азарян и Иван Андонов (режисьори), Рашко Сугарев, Иван Теофилов и Димитър Кирков
(писатели), Цветана Манева (актриса). А хиляди други творци са избрали Пловдив за техен дом и вдъхновение през вековете.
 
Правя този анонс, просто за да напомня нещо, което сякаш всички пропускаме. Това недоразумение в събота вечер НЕ БЕШЕ МОЯТ ПЛОВДИВ, който обичам и на който избрах да посветя младостта си. Крайно време е всички защитници на Иван Тотев и безумният му екип да разберат нещо елементарно. Отдавна не сме
1986-та година, за да "мислим" под калъп и да скачаме като слабоумни маймунки пред "шаренкото". Всички ние, "мрънкачите" (вече сме поръчали втора лодка, защото първата не само не потъна, ами и след събота се оказа тясна) стискахме палци да се окажем в огромна грешка. Аз самият никога не съм искал да "греша" толкова много, колкоти исках тази събота около 18:30 часа. Уви, оказах се прав.

Тук вече ще говоря лично за мен. Преди 4 години един приятел ме покани да бъда част от една инициатива, свързана с възраждането на Пловдив. Благодарение на работата ми там се запознах със стотици млади и талантливи българи и пловдвичани - фотографи, дизайнери, режисьори, занаятчии, художници, музиканти... Техния труд, вяра и страст ме спечелиха и ме накараха да повярвам истински, че надеждата отново живее в нашия град и също като феникс Пловдив ще излезе от клишето. Ще напомня, че през 2007 година в града ни се проведе най-големият и многочислен концерт на Пайнер в историята - блзио 35 000 души. Толкова имаше и на откриването на ЕСК в събота... От тогава до сега много неща се промениха в Пловдив. Но не ги промениха управляващи, фондации или официални лица. Промяната дойде от хората на Пловдив.

Оставям "кулата" на страна и обръщам поглед към съдържанието с което бе изпълнена сцената. Ето тук нещата са уродливи и грозни. Кулата, фойерверките и визуалната част без никакъв спор "изглеждаха" (концертът през 2007 на Пайнер също “изглеждаше” и завърши със заря), но целият спектакъл се оказа една гавра с 4 хилядолетната история на Пловдив и с изкуството, създавано тук. Дали продуцента и режисьор на цялото това събитие Свен Сьорен Байер изобщо знаеше какво и как се случва в града ни? Дали е виждал картини на Слона или е слушал поне едно изпълнение на Борис Христов? Дали се е срещнал със Сашо Секулов или някой друг, творещ днес в Пловдив? Спектатълът беше обида за мен като пловдивчанин. 

Случилото се в съботра вечер не беше предназначено за нито един от нас, а целеше да покаже една помпозност, която да изглежда добре на снимки и по телевизита. Ансамбъл "Тракия" танцуват в лъскави дрехи модерен балет... Кукери, приличащи на членове на Ку-клукс-клан... Неясно послание... Лош звук... Смазващо безлична водеща... И един Иван, който превръща труда на стотици творци и хиляди пловдвичани в светеща кула на централният булевард. Колко от Вас в нощта на откриването вдигнаха поглед на 50 метра зад "кулата"? Там стояха някак "тъжни" Античният театър, Стария град и тепетата - НАЙ-ГРАНДИОЗНИЯТ И КРАСИВ ДЕКОР за откриването, който нямаше да стува и един лев, защото си е наш - на Пловдив.