Зимната депресия


Недостигът на светлина през студените месеци е причината за потиснатото настроение на много от хората. Учените смятат, че светлината контролира системата от мелатонина и влияе върху системата на серотонина. През есента, когато природата се готви за почивка, хората все повече се затварят в себе си, стават отпуснати, лягат си рано. Някои дори изпадат в зимна депресия с нетипични симтоми като повишена нужда от сън и глад за въглехидрати като
шоколад. Типични са оплакванията за болки във врата, гърба, корема, главоболие, апатия, чувство на умора, понижена работоспособност, сънливост, лошо настроение, повишено телесно тегло и много други.
Има три физиологични причини за депресията. Първо, по-малко слънчева светлина постъпва от очите към мозъка. Това намалява синтеза на серотонин - хормона на щастието и равновесието. Серотонинът има директно стимулиращ ефект и повдига настроението
на хората. Второ, по- дългите нощи и по- мрачните дни означават, че за денонощните биоритми на тялото се произвежда повече от хормона мелатонин, а това прави хората сънливи. Трето, организмът не получава достатъчно витамин Д, образуван, когато кожата се излага на слънце. 
Тъй като светлината блокира отделянето на мелатонин, потиснатите хора трябва да прекарват навън колкото могат по- дълго време. 
Физическата активност също е изпитано средство за борба със зимната депресия. А зимата ни предлага възможност да практикуваме много видове спорт на открито, като ски, сноуборд, зимни кънки, пързаляне с шейна.
Съвети за противодействие на зимната депредия: сутрин ставайте по- рано от обичайното; след ставане излезте на въздух; включете в менюто повече риба, мляко, овесени ядки; правете повече разходки навън; спортувайте на открито; не стойте на тъмно вкъщи и хапвайте черен шоколад.