Тазгодишното издание на най-старата кинопанорама у нас отдава почит на многоликото музикално изкуство. Наред с „Господин Азнавур” и „Мария”, които ще имат своите премиери в Зала 1 на НДК в столицата, Киномания ще предложи още няколко музикални заглавия, съобщават организаторите.
Традиционният за форума Фестивал на френския филм тази година се открива с „Болеро” (2024), посветен на Морис Равел. Режисьорката Ан Фонтен разгръща разказа си около най-известната творба на композитора. „Болеро” преплита работния процес и живота на Равел през призмата на срещите му с три жени: руската танцьорка Ида Рубинщайн, по чиято поръчка е създадена музиката, неговата покровителка Мизия Серт и приятелката му пианистка Маргьорит Лонг. Премиерната прожекция е на 15 ноември в кино „Люмиер” с паралелен показ в пловдивския Lucky Дом на киното.
Документалният филм на Брус Уебър Let’s get lost (1988) разказва за Чет Бейкър и живота му чрез интервюта с бивши сътрудници, бивши съпруги и децата му. Зрителят проследява кариерата на музиканта от 50-те години на миналия век, когато свири с джаз величия като Чарли Паркър, Гери Мълиган и Ръс Фрийман, до 80-те години, когато пристрастяването му към хероина и хаосът в личния му живот го подтикват да се премести да живее в Европа. Като съпоставя тези две десетилетия, Уебър подчертава резкия контраст между по-младия, красив Бейкър – привлекателният идол, смесица от Джеймс Дийн и Джак Керуак – и това, в което се превръща – „изпаднал донжуан”, както го определя Джей Хоубърман в статия във Вилидж Войс. Филмът ще бъде излъчен в съвсем нова, дигитално реставрирана версия. Именно с прожекция на „Let’s get lost” започва варненското издание на Киномания – на 15 ноември от 19 ч. във Фестивалния и конгресен център в морската столица.
Джо Бонамаса, китаристът, който сам-самичък превръща блуса от маргинализиран жанр в спектакъл, изпълващ огромни концертни зали, е в центъра на друг документален филм от селекцията. Интервюта и записи от концерти разказват за необикновения възход на твореца като китарно чудо под менторството на Би Би Кинг и с възхищението на Джон Лий Хукър, както и за опита му в жестокия музикален бизнес. Въпреки пренебрегването от страна на развлекателната индустрия, Джо успява да свири в препълнени зали по целия свят с гости като Ерик Клептън. Бонамаса има 22 блус албума, които достигат номер 1 в класациите – повече от всеки друг музикант, включително Би Би Кинг, Ерик Клептън и Стиви Рей Вон. Първата прожекция на филма за него е на 16 ноември в Дома на киното.
На 23 ноември зрителите ще се потопят във въздействащата атмосфера на модерния френския шансон с „Господин Азнавур“. От бедното детство до възхода към славата, от триумфите до провалите, от Париж до Ню Йорк, филмът на Мехди Идир, Гран Кор Малад проследява изключителното пътуване на един истински творец. Филмът отдава почит на безсмъртния Азнавур – интимен, интензивен, крехък и неразрушим, отдаден на изкуството си до самия край.
На следващия ден – 24 ноември, програмата включва „Мария“ на Пабло Ларейн, посветен на бурната, красива и трагична история на живота на най-великата оперна певица в света – Мария Калас. В ролята на Калас е не по-малко популярната в наши дни Анджелина Джоли.
Kneecap е биографичен филм за едноименното хип-хоп трио от Белфаст, което неочаквано се превръща в символ на движението за граждански права, посветено на запазването на родния им език. Напористите рапъри Лиъм, Ниша и Джей Джей и тяхната енергична музика, анархистична непочтителност и нажежената политическа атмосфера на Северна Ирландия движат действието, допълнително подсилено от ярък хумор и динамичен монтаж. Филмът с участието на Майкъл Фасбендър напомня едновременно за „Трейнспотинг” и „Осмата миля”, с щипка от усета на Гай Ричи за гангстерския жанр, твърдят организаторите на фестивала. По време на прожекцията в последния ден от Киномания – на 1 декември, в Дома на киното ще гостува и продуцентът на филма Тревър Бърни, който ще се включи в разговор с публиката.